AKIBAT SOMBONG & TAKBUR
TAKBUR ADALAH MAKSIAT HATI YANG PERLU DIUBATI
Takbur merupakan salah satu daripada sifat mazmumah atau sifat terkeji pada diri manusia. Sifat ini adalah suatu penyakit hati yang perlu diubati dan merupakan maksiat hati yang boleh membinasakan sesiapa yang memilikinya.
Menurut Kamus Dewan Edisi keempat, perkataan takbur adalah berasal daripada kalimah Bahasa Arab yang membawa maksud berperasaan tinggi diri iaitu suka menganggap diri sendiri lebih mulia, lebih pandai, lebih cerdik dan sebagainya daripada orang lain. Perkataan ini juga sinonim dengan perkataan angkuh, bongkak, sombong, riak serta bangga diri.
Dalam Bahasa Arab, sikap ini dikenali dengan perkataan ‘kibr’ dan ‘takabbur’. Menurut Mu’jam al-Wasit, al-Kibr bermaksud kemegahan dan kesombongan[1]. Dalam kitab Risalah Fikriyyah, al-kibr ialah sombong atau bongkak, iaitu tidak menerima pendapat orang lain walaupun pendapat orang lain itu betul, dan suka merendah-rendahkan orang lain.[2]
Manakala menurut kitab Mukhtasar Abdillah al-Haroriy, maksud takabbur terhadap hamba-hamba Allah ialah menolak kebenaran daripada orang yang mengucapkannya dan memandang rendah dan hina kepada manusia[3], sebagaimana sabda Baginda Nabi – sallallahualaihiwasallam – berkenaan maksud kibr iaitu :
الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ، وَغَمْطُ النَّاسِ[4]
Maksudnya : “Al-Kibr itu ialah menolak kebenaran dan merendahkan manusia.”
Takabbur adalah penyebab iblis menjadi ingkar kepada perintah Allah Taala untuk sujud kepada Nabi Adam alaihissalam.[5]
Sifat ini sangat dicela oleh syarak berdasarkan banyak dalil di dalam al-Quran yang memberi amaran berkenaan bahaya sikap sombong. Antaranya ialah :
﴿سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ …﴾ [الأعراف: 146]
Maksudnya : «Aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takbur di muka bumi dengan tiada alasan yang benar …»
Firman Allah Taala dalam Surah Ibrahim ayat ke 15 :
﴿وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ١٥﴾ [إبراهيم: 15]
Maksudnya : «Dan (Rasul-rasul serta umatnya yang beriman) memohon pertolongan (kepada Allah, untuk mendapat kemenangan); dan terkecewalah tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi bersikap degil (dalam keingkarannya)»
Firman Allah Taala dalam Surah al-Nahl ayat ke 23 :
﴿لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ٢٣﴾ [النحل: 23]
Maksudnya : «Sebenarnya, bahawa Allah mengetahui akan apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka zahirkan; sesungguhnya Ia tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur»
Firman Allah Taala lagi dalam Surah al-Isra’ ayat ke 37 :
﴿وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا٣٧﴾ [الإسراء: 37]
Maksudnya : «Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang»
Berkenaan tafsiran ayat ke 37 daripada Surah al-Isra’ ini, Dr Yusof Zaki menakalkan : “Apabila hati seseorang sunyi daripada kesedaran bahawa Allah swt Maha Kuasa menguasai para hamba-Nya, maka dia akan dipengaruhi perasaan takbur dan sombong kerana kekayaan atau kekuasaan atau kekuatan atau kecantikannya, tetapi jika ia ingat bahawa segala nikmat yang ada padanya adalah daripada pemberian Allah dan ingat bahawa dia amat lemah di hadapan kekuasaan Allah tentulah dia akan merendahkan perasaan takburnya dan menurunkan rasa kesombongannya dan akan berjalan di bumi dengan langkah-langkah yang lemah-lembut tanpa lagak-lagak yang angkuh dan bongkak.”
Al-Quran menghadapi orang yang takbur dan sombong tadi dengan mengemukakan kelemahan dan kekerdilan mereka :
﴿… إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا٣٧﴾ [الإسراء: 37]
Maksudnya : «… kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang»
Daripada tafsiran ini juga dinyatakan bahawa manusia yang takbur dibenci oleh Allah kerana kesombongan dan kelupaannya terhadap nikmat-Nya dan dia dibenci orang ramai kerana gaya hidupnya yang angkuh.
Sabda baginda Nabi – sallallahualaihiwasallam-
مَنْ تَوَاضَعَ للهِ رَفَعَهُ اللهُ ، فَهُوَ فِي نِفْسِهِ صَغِيرٌ ، وَفِي أَعْيُنِ النَّاسِ عَظِيمٌ ، وَمَنْ تَكَبَّرَ وَضَعَهُ اللهُ ، فَهُوَ فِي أَعْيُنِ النَّاسِ صَغِيرٌ ، وَفِي نَفْسِهِ كَبِيرٌ ، وَحَتَّى لَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِمْ مِنْ كَلْبِ أَوْ خِنْزِيرِ. [6]
Maksudnya : Barang siapa yang merendahkan dirinya kepada Allah nescaya diangkatkan Allah. Oleh itu dia merasa kecil di sisi dirinya, tetapi dipandang besar di sisi orang ramai, dan barang siapa yang berlagak takbur nescaya dia dihinakan Allah. Oleh itu dia merasa besar di sisi dirinya, tetapi dipandang kecil di sisi orang ramai sehingga dia lebih dibenci di sisi mereka daripada anjing dan babi”.[7]
KESUDAHAN ORANG YANG TAKBUR
Firman Allah swt :
﴿ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ٧٦﴾ [غافر: 76]
Maksudnya : «”Masukilah pintu-pintu neraka Jahannam kekallah kamu di dalamnya; maka seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong takbur ialah neraka Jahannam”» (Ghafir : 76).
Menurut Tafsir Fi Zilal, ayat ﴿ فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ٧٦﴾ ((maka seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong takbur ialah neraka Jahannam)) bermaksud iaitu dengan sebab sikap takbur dan sombong inilah mereka dibalas dengan penghinaan sebegitu.[8]
Sabda Nabi Muhammad SAW:
لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ
Maksudnya: “Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada sebesar zarah perasaan sombong.” (Sahih Muslim : 91)
TAWADUK NABI SULAIMAN -alaihissalam- & TAKBUR SI QARUN
Begitulah tercelanya sifat takbur dalam diri manusia. Sikap ini akan menjerumuskan seseorang itu kedalam kehinaan dan dibenci sama ada di dunia mahupun di akhirat. Kesimpulannya, jauhilah dan bersihkanlah diri daripada sikap sombong, dan rendahkanlah hati sesama orang yang beriman serta berlemah lembutlah dalam pergaulan sesama makhluk.
Jadilah seperti Nabi Sulaiman alaihissalam ketikamana dikurniakan nikmat oleh Allah, lantas memuji Allah dan menyedari semua nikmat adalah datangnya daripada Allah dengan kata Baginda alaihissalam :
﴿… قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ …﴾ [النمل: 40]
Maksudnya : «… Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah ia: “Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. …»
Dan janganlah kita bersikap sebagaimana Qarun yang bongkak dan sombong setelah dipinjamkan nikmat ilmu dan kekayaan oleh Allah swt, dia berkata :
﴿قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي …﴾ [القصص: 78]
Maksudnya : «Qarun menjawab (dengan sombongnya): “Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku”. …» .
Contohilah akhlak para Nabi yang tawaduk, kerana inilah sifat orang yang beriman kepada Allah Taala. Semoga kita dapat kembali kepada Allah Taala dalam keadaan hati kita bersih daripada sikap sombong sama ada terhadap Allah Taala, mahupun terhadap sesama makhluk. Wallahua’lam.
[1] Al-Mu’jam al-Wasit. 2/773
[2] Akli Ahmad Mat Saman al-Azhari.2012. Risalah Fikriyyah pada menghuraikan Matan Jauharah. Mesir : Pustaka Darul Aman Mesir (Percetakan, Penerbitan & Terjemahan). 258.
[3] Al-Harari. Abdullah. 2017. Mukhtasar Abdullah al-Harari al-Kafilu bi ‘ilmi al-Din al-Doruriy ‘ala Mazhabi al-Imam al-Syafie. Beirut : Syarikah Dar al-Masyari’ li al-Tiba’ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi’. 100.
[4] Muslim. 1954. Sahih Muslim (Tah: Muhammad Fuad Abd Baqi). T.tp : t.pt. 1/93
[5] Akli Ahmad Mat Saman al-Azhari.2012. Risalah Fikriyyah pada menghuraikan Matan Jauharah. Mesir : Pustaka Darul Aman Mesir (Percetakan, Penerbitan & Terjemahan). 258.
[6] Ahmad bin Muhammad bin al-Siddiq al-Husaini al-Ghumari al-Syafie. Fathul wahhab bi Takhrij Ahadis al-Syihab. Tah: Hamdi bin Abd al-Majid bin Ismail al-Salafi. Beirut : Maktabah al-Nahdah al-A’rabiyyah. 1/308. Ali bin Sultan Muhammad al-Qari. 2001. Mirqatu al-Mafatih Syarh Misykah al-Masobih (Kitab Adab/ Bab al-Ghadab wa al-Kibr). Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah. 308
[7] Yusof Zaki. T.th. Terj : Tafsir Fi Zilal al-Quran. t.tp:t.pt. 15/224
[8] Sayyid Qutb. 2003. Fi Zilal al-Quran. Kaherah : Dar Shorouk. 24/3097. Yusof Zaki. T.th. Terj : Tafsir Fi Zilal al-Quran. t.tp:t.pt.